„Темата за туризма е изключително важна. Преди пандемията този бранш е допринасял с 14% от БВП в страната и заети около 340 000 лица в тази сфера, а сега след Covid 19 спадът е очевиден и делът му е около 8%. Този сериозен отлив влияе върху икономиката. Държавата и Областна администрация Велико Търново ще търсят всички възможни механизми за подпомагане на логистиката, инфраструктурата и транспортните връзки, които са много важни за създаване на успешен и конкурентноспособен туристически продукт“.
Това каза зам.-областният управител на Област Велико Търново Огнян Стоянов на работна среща на Организацията за управление на Старопланински туристически район, която се проведе в старата столица. На нея присъстваха Любомир Попйорданов – съветник по туризма на министър-председателя Кирил Петков, Ивайло Кожухаров съветник на министъра на туризма, кметове на общини, експерти по туризма, както и представители на НПО.
„Разчита се на румънски туристи, а все още няма удобен начин да се стигне от Румъния до България, няма добра жп-връзка и летище като естествен портал за външни туристи, нито има яснота, кога ще е налице скоростен път или магистрала свързваща Русе и В.Търново. Тук трябва да се насочат усилията на държавните администрации, защото без такива транспортни връзки много идеи ще останат неосъществени“, подчерта още зам.-областният управител Огнян Стоянов.
Друга пречка пред румънските туристи са мерките за ограничаване на пандемията, които трябва да се синхронизират с румънската държава, каза и кметът на Велико Търново Даниел Панов, който е председател на Организацията за управление на Старопланинския туристически район. По думите му вече втори месец по тази причина в болярския град не е стъпвал румънски турист, въпреки че Велико Търново е предпочитана дестинация за северните ни съседи.
Организацията за управление на Старопланински туристически район е създадена през 2019 г. Към момента в нея членуват 16 общини, 4 областни администрации и 2 неправителствени сдружения. Общините плащат членски внос спрямо населението си, но той е причина за отлив на част от общините, стана ясно още по време на срещата. Любомир Попйорданов препоръча на организацията в рамките на два до три месеца да се изготви общ туристически продукт, който акцентира на най-специфичните и интересни атракции от района. След това държавата ще се ангажира с дигитална реклама, а продуктът ще бъде рекламиран предимно на вътрешния пазар, както и пред румънски туристически агенции. По думите на Попйорданов – съветник по туризма към министър-председателя, новата управленска коалиция действа разумно при смислени проекти, които обаче трябва да са иновативни, да разчупят стереотипа и да предлагат на всеки турист нови изживявания.